zondag 20 mei 2012

Ding 23 - Evaluatie

Als kennismaking met en ontdekking van Web 2.0 heb ik de cursus als heel nuttig ervaren. De dingen die mij het meest zijn bijgebleven na de afgelopen periode zijn die waarmee ik ook daadwerkelijk in de praktijk iets doe. En dat is zeker niet altijd op werkgebied, integendeel zou ik bijna zeggen.

Wat ik binnen de bieb ben gaan gebruiken is een google-account voor de vestiging met daaraan gekoppeld de reader en rss-feeds. Ook heb ik google-docs ingezet om informatie van collega's te vragen.

De communicatie met mijn directe collega's (zij volgen de cursus niet) over deze cursus is eigenlijk tot nihil gedaald. Ligt aan mij, maar heeft ook te maken met het feit dat ik nog geen concrete aanknopingspunten heb voor wat betreft het toepassen van de verschillende dingen, behalve dan die ik al eerder noemde. 

De cursusstof vond ik prima, maar vergt ook enorm veel tijd als je alles wilt doornemen. Dit deed ik bij de eerste dingen, maar ben daar toch maar mee opgehouden: niet haalbaar. De interactie tussen en communicatie met collega's en ook coaches had beter gekund of misschien wel anders gemoeten. Heeft zich nu eigenlijk voor mij beperkt tot de twee live bijeenkomsten en de (weinige) reacties op mijn blogposts. Heb ook zelf alleen in het begin wat reacties achtergelaten en het vervolgens laten versloffen. Komt m.i. deels doordat we niet hetzelfde tempo hadden.

Ook bij mijn vorige werkgevers heb ik heel wat cursussen gevolgd. En heel vaak was het na beëindigen van de cursus ondanks alle goede voornemens, toch weer snel 'de waan van de dag'. En ik merk aan mijzelf dat dat bij mij met deze cursus ook zal gebeuren en aan het gebeuren is, als er niet (liefst snel) iets concreets uit voortkomt, waar ik mee vooruit kan:
Wat gaan we binnen de hele organisatie gebruiken, gaat iedereen hiermee aan de gang, welke keuzes worden gemaakt, wat wordt de taakverdeling, is het gebruik van Web 2.0-items per vestiging verschillend, enz. enz..

Kansen en mogelijkheden genoeg, dat heeft de cursus zeker heel duidelijk laten zien. Nu komt het aan op het filteren van de do's en don'ts, keuzes maken.

Aan de slag!

2 opmerkingen:

  1. Goed gewerkt hoor Ellen, veel inzet, en het was duidelijk dat je veel plezier had met bibliotheek 2.0. Ik heb je er ook stiekum een beetje van verdacht dat je bij de club mensen hoorde die er privé al best wat ervaring mee had. Dat kon je regelmatig goed merken!

    Aan de slag! goed geformuleerd! Alles goed inbedden in de organisatie, de basis ligt er, nu nog concreet maken! Natuurlijk zijn het goede voornemens, maar laten we er met zijn allen ervoor zorgen dat de goede voornemens werkelijkheid worden. Dat is moeilijk maar niet onmogelijk.
    Wat de coaches betreft: helemaal gelijk, dat had anders gemoeten, meer gezamenlijke momenten of coaches hadden gewoon het geheel mee moeten doen, dan was er meer interactie ontstaan denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk. Het geven van reactie bij elkaar werkt erg stimulerend en geeft een onderlinge band. Dat is helaas niet zo goed van de grond gekomen. En dat is toch waar het bij 2.0 toch om draait. Samenwerken, samen produceren, elkaar aanvullen en helpen. Daar liggen de uitdagingen en kansen als het gaat om het inzetten van 2.0 tools en het (om)vormen van je organisatie. Want het is iets wat tussen je oren moet zitten en wat je uit moet dragen. Daar ligt de werkelijke uitdaging. Een mooie klus ligt er dus voor de boeg. En kijk dan vooral ook hoe anderen het hebben gedaan en troost je met de gedachte dat iedereen nog zoekende is en dingen aan het uitproberen is. Maar ik zie wel steeds meer lijn komen en zaken die planmatig opgepakt worden. Jullie bibliotheek heeft een aantal stappen gezet en doet dat helemaal niet slecht. Hou dat in de gaten, denk mee en geef je mening en kom met ideeën.

    Voor nu gefeliciteerd met halen van de eindstreep!

    BeantwoordenVerwijderen