zaterdag 19 mei 2012

Ding 21 - sociale bibliotheekcatalogi

Tijdens de cursus 'Informatiebemiddeling', die ik vorig jaar volgde, is uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende bibliotheekcatalogi. En eigenlijk gebruik ik ik deze catalogi nauwelijks met uitzondering van de aquabrowser van bibliotheek.nl, maar ook deze sporadisch. De vraagstelling in onze vestiging is nu eenmaal over het algemeen niet zo ingewikkeld of lastig dat een andere catalogus dan de eigen catalogus moet worden geraadpleegd. Eigenlijk jammer, want de kennis over andere mogelijkheden verwatert dan snel.
De verschillende catalogi nog eens bekeken. Ik vind ze allemaal best wel toegankelijk en zie op dit moment geen specifieke voor- of nadelen tussen de een of ander.

Als achtergrondinformatie heb ik het artikel van Jan Klerk uit 2009 gelezen en hij stelt:
'De grote uitdaging voor bibliotheken is om in de toekomst het ontsluiten van kennis en informatie zo dicht mogelijk op het zoekproces van gebruikers te organiseren.'  Met een paar muisklikken belanden bij wat je zoekt, zonder diverse bronnen daarvoor te moeten raadplegen, de bronnen komen naar jou toe. Een mooi streven lijkt me.
Hij sluit af met vraag of de bibliotheekcatalogus 2012 nog wel zal halen, ja dus. Wie weet wat de toekomst ons brengt.

1 opmerking:

  1. Als je met de ogen van een gebruiker naar de catalogus kijkt, zie jij de uitdaging van Jan Klerk dan al gerealiseerd zijn?

    BeantwoordenVerwijderen