dinsdag 28 februari 2012

Ding 9: visie web 2.0 en sociale media

Acht dingen op weg en wat vind ik ervan tot nu toe?

Bloggen
Het bloggen is een manier om meer interactie te bewerkstelligen tussen bieb en klant. Ik vraag me af of dit nu met 'Joost en Floor' het geval is. Ik lees namelijk nauwelijks reacties op dit blog, die van Wouter tel ik dan even niet mee. Privé blog ik best veel en als je de smaak eenmaal te pakken hebt is het nogal verslavend, dus het is m.i. wel een medium met potentie voor de bieb.
Ik denk dat een meer persoonlijke benadering beter tot zijn recht zal komen. Dus zelf = personeel het blog laten vullen met berichten, wetenswaardigheden, aandachtspunten, reilen en zeilen van de bieb. Misschien zelfs per vestiging omdat het daarmee nog persoonlijker kan zijn en voor de lener wellicht aantrekkelijker om het blog te volgen.
Een goede PR richting leners is natuurlijk wel noodzakelijk.

RSS Feeds
Dit vind ik zeker een interessant onderdeel. Ik ben bij de infobalie begonnen met het verzamelen van feeds, hoewel ik uitwisseling van tips (wat voeg ik toe?) hierbij erg fijn zou vinden. Veel sites die ik nu bij 'favorieten' heb staan hebben geen rss of lenen zich hier niet voor. Ik heb o.a. de feeds van onze nieuwe aanwinsten toegevoegd, handig om in één oogopslag bij de hand te hebben. Ben wel benieuwd of onze klanten hier ook gebruik van maken.

Foto's delen
Leuk om hier kennis mee te maken en uit te proberen. Zelf zal ik het meer in de privésfeer gebruiken dan voor het werk.

We hebben nog heel wat 'dingen' te gaan en ik hoop dat ik uiteindelijk de echt relevante zaken eruit weet te halen en dat dit overeenkomt met wat vanuit de organisatie als belangrijk wordt beschouwd.
Het is belangrijk om duidelijk te hebben welke onderdelen voor iedereen nuttig en bruikbaar zijn.
Dit geldt wat mij betreft - tot nu toe - voor het bloggen en de RSS-feeds.
Er zullen ook onderdelen zijn, waarvan het nuttig is om van het bestaan af te weten, maar waarmee niet iedereen zich bezig hoeft te houden (gelet op zijn/haar functie en/of taken), zoals - tot nu toe - het bewerken van foto's.
Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig naar de komende 'dingen' en hoe e.e.a. uiteindelijk zijn weerslag gaat krijgen binnen onze organisatie.

2 opmerkingen:

  1. Een scherpe analyse m.b.t. het bloggen. Het versterkt elkaar als je de mensen toont die bloggen. Je zult zien dat je wordt aangesproken op de werkvloer. Je laat zien waar je expertise ligt en mensen zullen dat waarderen en je erop gaan bevragen. De persoonlijke benadering is van elementair belang voor het contact met je publiek.

    Nog veel mooie inzichten en ontdekkingen toegewenst in het vervolg van 23Dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed verhaal Ellen, fijn dat je al twee dingen gevonden hebt die je kunt gebruiken voor je werk. Er volgen vast nog meer. Het is een goede optie om per vestiging te gaan bloggen. We moeten maar eens zien hoe we dat in het vat kunnen gieten.

    BeantwoordenVerwijderen