woensdag 7 maart 2012

Ding 10 - Social Bookmarking en Delicious

Eerlijk gezegd moest ik als eerst aan het tijdschrift met dezelfde naam denken ☺, maar dat leek me wel wat onwaarschijnlijk. Deze vorm van Delicious als bedoeld bij 23 Dingen kende ik nog niet.

Een voordeel van Delicious is ordening in je favorieten en de mogelijkheid om waar dan ook je favorieten te bekijken. Als ik erover nadenk kan ik mij op dit moment geen situatie voor de geest halen, waarin dit handig was geweest. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.
Anders dan de tekst bij Ding 10 aangeeft heb ik 'mijn' favorieten (infobalie en allemaal werkgerelateerd) wel geordend en in mappen geplaatst, dus zo nodig kunnen mijn collega's en ikzelf de verschillende sites makkelijk opzoeken en raadplegen.
Hét voordeel van Delicious zou voor mij dus het sociale aspect moeten zijn, het delen van favoriete websites.
Mogelijkheden voor de bibliotheek en/of mijzelf zijn er vast, maar daar heb ik op dit moment even geen beeld bij. Kan mij voorstellen dat we gezamenlijk bepaalde tags/stacks (welke?) gebruiken, zodat informatie tussen collega's makkelijk(er) uitgewisseld kan worden.
Verder kun je sites die je toevallig tegenkomt (even) hier parkeren, om later te bekijken of ze inderdaad interessant genoeg zijn om aan één van je stacks toe te voegen. Een dergelijke site kan ik ook aan mijn huidige favorieten toevoegen, maar dan deel ik ze niet en dat is dan weer de bedoeling van Delicious. 
Zou hier het liefst de ervaren gebruikers over horen, dan komen suggesties en handigheidjes vast wel naar voren, want ik zie nu even door de bomen het bos niet meer.
Het is ook bij dit onderdeel de kunst om alle ballast overboord te gooien en het goede/nuttige te behouden.


Ik heb een account aangemaakt en in ieder geval de Delicious-button toegevoegd aan mijn browser, dus mocht ik iets interessants tegenkomen en willen bewaren, dan kan dat. Het verdere gebruik laat ik toch afhangen van nut en noodzaak binnen de organisatie.

2 opmerkingen:

  1. Er zijn twee zaken interessant naar mijn mening.
    1. het menselijke filter. Doordat meer mensen dezelfde tags gebruiken, kun je zien welke sites over een onderwerp populair zijn en welke je nog niet kent. Daar kunnen onvermoede pareltjes tussen zitten.
    2. Stacks kun je als aanvulling op een fysieke tentoonstelling gebruiken of als extra bronnenmateriaal bij een artikel op je blog. Verdieping voor mensen die meer willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou zelfs nog verder kunnen gaan. Afhankelijk van de doelgroep kun je stacks via sociale en traditionele media (krant, nieuwsbrief) kunnen verspreiden en delen. Een leuke boekenweekstack?

    BeantwoordenVerwijderen