woensdag 7 maart 2012

Ding 11 - wiki's

Op naar het volgende Ding: wiki's.
Wederom een duidelijke uitleg in het filmpje.
In het artikel van Nieuwenhuis staat: "Het verschil tussen een wiki en een blog is dat men op een blog als auteur een artikel zelf schrijft, terwijl op een wiki met meerdere mensen samengewerkt kan worden aan teksten." Dit is m.i. niet juist. Ik werk zelf op een blog samen met meerdere mensen en een ieder kan de tekst en wat erbij hoort 'edit'-en, opslaan en publiceren.

Vervolgens de aangegeven bibliotheekwiki's bekeken:
  • SJCPL Subject Guides – lokaal informatiesysteem, door de St. Joseph County Public
         Library system
  • Wikilovesbieb
  • Publiekswiki van de Bibliotheek Deventer
  • NLbiblioblogs, een verzamelplek van bibliotheekweblogs, collectief bij te werken in een
         wiki-omgeving.


  • De wiki van Deventer spreekt mij het meeste aan. Waarschijnlijk omdat ik daar bij de eerste kennismaking een overzichtelijker en duidelijker geheel zie dan bij de andere wiki's. De onderwerpen en thema's die op de hoofdpagina te zien zijn, passen bij een bibliotheek en zijn interessant voor het publiek (hoop ik). En dat is toch iets om voor ogen te houden: waarmee bedien ik mijn publiek het best, welke informatie willen zij en missen zij nog? En waar kunnen en willen wij in voorzien?

    De eerste wiki is wel redelijk vergelijkbaar qua opzet, maar oogt wat saaier, hoewel verder klikken dit beeld weer teniet doet. Is wel heel uitgebreid.
    Wikilovesbieb en NLbiblioblogs is meer bedoeld voor de bibliotheken zelf. Als je tijd over hebt, aardig om doorheen te gaan, hoewel het bij mij al snel verzandt in niet doelgericht bezig zijn. En wat ik ermee zou moeten?

    Intern kan een wiki worden gebruikt voor bepaalde onderdelen (bijv. aanleveren info cultureel programma, gegevens jaaroverzicht) zodat mailverkeer tussen tig personen niet langer nodig is.

    De 'sandbox' moet even wachten. Doe ik in de volgende post.

    1 opmerking:

    1. Wikilovesbieb is er voor bedoeld om te onderzoeken hoe bibliotheken bij zouden kunnen dragen bij het vervolmaken van de Wikipedia. Als samenwerkingsproject. Want waarom zou je een eigen wiki starten, als de informatie encyclopedisch en feitelijk van aard is. Dan kan je dat toch veel beter toevoegen aan de Wikipedia zelf? Zo ben je zichtbaar op een plek waar heel veel mensen gebruik van maken.
      Daarnaast hoeft een wiki niet altijd groots en meeslepend te zijn. Zoals jein het filmpje zal kan het ook heel goed voor kleine en tijdelijke projecten ingezet worden.

      BeantwoordenVerwijderen