donderdag 29 maart 2012

Ding 12 Microblogging met Twitter

Eindelijk weer tijd gevonden om verder te gaan met de cursus. Ik geef gewoon de schuld aan het mooie weer van de afgelopen week. Helaas heeft mijn computer er vandaag minder zin in. Duurt 'eeuwen' voordat links opgestart worden. Veel geduld hebben dus. Paar uur later gaat het gelukkig weer zoals het hoort.

Ik heb me aangemeld bij Twitter (https://twitter.com/#!/Ellen1262), en heb ook mijn eerste tweet geplaatst.
Vervolgens ben ik gaan zoeken naar personen en/of organisaties, waarvan ik een aantal ben gaan volgen. Komende dagen maar eens kijken of ik op twitter blijf terugkeren. Het lijkt me handiger om dit via mijn mobiel te doen, maar deze mogelijkheid zit er bij mij nog ff niet op.

In relatie tot de bibliotheek: vorige week is er getweet in het kader van de Boekenweek om nieuwe leden te werven in ruil voor een gratis abonnement. In Maasland heeft dit niets opgeleverd. Bij wie wel?
Als ik een aantal van de artikelen op '23 dingen' lees, dan lijkt het erop dat het lastig is om als bibliotheek een plek te veroveren binnen twitterland. Natuurlijk is het de manier om nieuwtjes e.d. de wereld in te brengen, maar het lijkt me ook wel fijn om enige respons te krijgen. Tenzij dat niet onze insteek is natuurlijk.
Als ik de lijst van volgers naloop zou ik het percentage klanten = leners wel eens willen weten. En willen we onze klanten inderdaad (ook) via Twitter bereiken? Of gaan we meer voor het vergroten en verbreden van ons netwerk?
Zaak dus om na te gaan wie je wil bereiken via Twitter en waarom. Verder inspelen op het karakter van de volgers om zo het twitteren nuttig te maken en een duidelijke functie te geven.


2 opmerkingen:

  1. Wie volgt je, dat is inderdaad the question. Welke belangen hebben ze met het volgen van de bibliotheek. Zitten er klanten tussen en zitten er niet-klanten tussen? Hoe was de toon van de tweets? Vielen ze op, waren ze duidelijk en uitnodigend etc. Werd er buiten Twitter op meer manieren bekendheid gegeven aan de actie? Allemaal zaken die meespelen bij het laten slagen van een actie. En vooral niet te snel opgeven. Nu lukte het niet, wellicht de volgende keer wel. Een kwestie van een lange adem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas hebben wij in Den Hoorn dit jaar geen enkele nieuwe klant ingeschreven tijdens de Boekenweek! Terwijl we normaal toch 4-5 klanten in die week hebben...

    BeantwoordenVerwijderen